diskusní pavučina - skinheads
Diskusní pavučina /skinheads/
/možné náměty/
/evokace, reflexe/
Mýty okolo skinheads:
„Skinhead je rasista.“
/Podstata skinheads nikdy nesouvisela s rasismem, ba naopak byla spíše protirasistická/.
„Pokud skinhead nesmýšlí pravicově, smýšlí levicově.“
/Skinhead nemusí, ba ani by neměl být politicky korektní/.
„Skinheads vznikli v Německu.“
/Skinheads vznikli ve Velké Británii/.
„Bílé tkaničky značí skinheada rasistu a červené levicového skinheada.“
/Barva tkaniček je pouze věcí stylu. Např. bílé tkaničky nosili skinheads už v počátcích - když ještě nikdo neměl ani tušení, že se zrodí WP-Skins/.
„Každý skinhead u nás propaguje nacismus.“
/Díky médiím vznikl u veřejnosti dojem, že každý skinhead se každý večer opije a hajluje. Ve skutečnosti jsou neonacističtí skinheads u nás v menšině a dokonce vzbuzují odpor v komunitě nerasistických skinheads/.
„Jednou, když jsme šli s bratranci z kina, potkali nás skinheadi. Vykřikovali: Čechy Čechům, cikáni do plynu! Lidi, kteří šli kolem, se ani nezastavili. Mezi skiny jsem poznal kamaráda, s kterým jsme si jako malí kluci hrávali na dvoře. Když ke mně přistoupil, myslel jsem, že mě chce pozdravit. Místo toho mi řekl, že se naše rodina má odstěhovat, jinak nás vypálí.
Včera v noci nám na dvoře někdo nastříkal hákový kříž. Mám velký strach.“
Mirek, 12 let
Postup:
a) žáci si ve dvojicích sepíší důvody pro a proti určitému tvrzení;
b) dvojice se podělí se svou odpovědí s jinou dvojicí, vytvoří závěr;
c) následuje debata nad různými závěry ve třídě.
Užití:
Ø 15 – 20minut
Ø práce ve skupinách, utvoření závěru, diskuse
Ø vedení žáků je směřováno k:
- objasnění významu;
- předvedení důkazů;
- zvažování argumentů ostatních;
- jasnému vyjadřování;
- zapojení do hovoru a naslouchání sobě samým;
- atmosféře společného zájmu a zvídavosti namísto soutěžení.
Vyučující může navázat na debatu shrnutím argumentů a závěry. Soustředí se na důležitost, která směřuje k cílům, které si na začátku hodiny stanovil. Na místě je pochvala za dobré myšlení žáků.
Jak se vám pracovalo ve dvojici, skupině?
Jakým způsobem jste došli k závěru?
Jak jste se podíleli na jednotlivých argumentech…
Tabulku lze nalepit do sešitu či připojit k listu s diskusní pavučinou. Slouží k závěrečné reflexi.
Jak se vám pracovalo ve dvojici, skupině? |
|
Jakým způsobem jste došli k závěru? |
|
Jak jste se podíleli na jednotlivých argumentech? |
|
Číslo nebo název skupiny: _______________________________________
Členové skupiny:__________________________________________
Diskusní pavučina
ANO NE
____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
/Je každý skinhead rasista?/
________________________________________________
________________________________________________
_________________________________________________
Závěr diskusní pavučiny: