diskriminace - skládankové učení
Zpřeházené věty/skládankové učení/ diskriminace
(navazující na předchozí text)
/uvědomění si významu, reflexe/
Postup:
- práce ve dvojicích či celoskupinová aktivita. Jednotlivé části definice se skládají tak, aby obsah dával smysl. Poté vyučující zkontroluje a vyhodnotí správnost. Kontrolu mohou provést i žáci tím, že vyučující předloží po dokončení práce definici, kterou pro jednotlivé skupiny či jednotlivce nakopíruje, či si žáci správnost ověří v úvodním textu.
Výchovně vzdělávací cíle:
Po zadání úkolu bude žák schopen:
Ø Kognitivní cíle:
- rozčlenit jednotlivé části textu;
- seřadit jednotlivé části textu;
- charakterizovat diskriminaci;
- uvést typy diskriminace;
- vyjmenovat skupiny a důvody pro které bývají diskriminovány;
- interpretovat text;
- zkontrolovat správnost podle přiloženého textu.
Ø Afektivní cíle:
- zhodnotit svou práci či spolupráci;
- porovnat správnost textu s jinou skupinou či spolužákem;
- diskutovat na dané téma;
- obhájit svůj názor.
Ø Psychomotorické cíle:
- sestavit jednotlivé části textu.
a) Právo nebýt diskriminován
………………………………………………………………………………………
je jedním ze základních lidských práv.
………………………………………………………………………………………
b) Diskriminovány nejsou pouze osoby,
………………………………………………………………………………………
které jsou ve společnosti v menšině.
………………………………………………………………………………………
c) Ne každé odlišné zacházení
………………………………………………………………………………………
je diskriminace.
………………………………………………………………………………………
d) Diskriminaci můžeme rozlišit na
………………………………………………………………………………………
přímou a nepřímou.
………………………………………………………………………………………
e) K přímé diskriminaci dochází v případě,
………………………………………………………………………………………
kdy je s jedním člověkem jednáno odlišně než s člověkem jiným, přičemž oba jsou na stejné pozici – žádají například o stejné zaměstnání.
………………………………………………………………………………………
f) Nepřímá diskriminace nastává tehdy,
………………………………………………………………………………………
kdy například zaměstnavatel nabízí pracovní místa a má takové požadavky, které může splňovat jen určité etnikum /běloši ano, černoši ne/.
………………………………………………………………………………………
g) Diskriminace na základě rasy
....................................................................................................................................
vedla v minulosti k těm nejhorším porušením lidských práv.
h) Nejčastější důvody k diskriminaci jsou:
………………………………………………………………………………………
rasa, etnický původ, pohlaví, věk, sexuální orientace, náboženství, národnost, politická příslušnost.
………………………………………………………………………………………
ch) Diskriminací dochází k porušení
………………………………………………………………………………………
lidské důstojnosti.
………………………………………………………………………………………