brainstorming - skinheads
Brainstorming ve dvojicích /skinheads/
/evokace, reflexe/
Na začátku vyučovací hodiny požádáme žáky, aby utvořili dvojice /například tak, jak spolu sedí či podle různých metod utváření skupin/. Během čtyř až pěti minut budou žáci sepisovat vše, co vědí, nebo se domnívají, že o tomto tématu vědí.
Tématem je skinheads. Žáci poté vyberou pár myšlenek, které nahlas vysloví před třídou. Vyučující zapisuje slova na tabuli. Variantou je také možnost, aby žáci sami přicházeli k tabuli a své nápady na ni sepisovali. Uvádí se každá myšlenka. Žáci mohou místo slov používat krátké věty, otázky, symboly.
Na konci vyučovací hodiny můžeme zápisy na tabuli využít ve fázi reflexe. Doporučuji psát na flip či balící papír a ponechat ve třídě. K tomuto se lze kdykoliv vracet, žáci mohou informace doplňovat dle dalších nabytých poznatků.
Evokace – navrhujeme, říkáme, píšeme, kreslíme…
Reflexe – čteme, vyznačujeme, diskutujeme…
Výchovně vzdělávací cíle:
Po zadání úkolu bude žák schopen:
Ø Kognitivní cíle:
- nalézt myšlenky, slova, věty, symboly;
- uvést asociace;
- vybrat negativní a pozitivní myšlenky;
- přiřadit důsledek negativ;
- vyjádřit souvislost s tématem.
Ø Afektivní cíle:
- uvědomovat si charakteristiku daného tématu;
- vnímat shodné či rozdílné postoje svých spolužáků;
- diskutovat, polemizovat.
Ø Psychomotorické cíle:
- zaznamenat své myšlenky do sešitu, na papír, na tabuli, do tabulky;
- prezentovat své myšlenky před spolužáky.
Příklad:
Rasismus: rasa, ubližování, symboly, holocaust, bolest, nadřazenost, síla, tma, smrt, vítězství, utrpení, rozdíly, nespravedlnost, hrdost, jedinečnost, solidarita, pomoc, nesnášenlivost, terorismus, přátelství…
Modifikace:
Ø Z vybraných slov utvoříme dva sloupce, a to jeden, ve kterém budou slova pozitivní a druhý, ve kterém budou slova negativní. Pokusíme se s žáky tvořit dvojice tak, aby dávaly smysl a význam. O tvoření dvojic diskutujeme.
+ |
- |
solidarita |
nesnášenlivost |
jedinečnost |
holocaust |
pomoc |
bolest |
Ø Předpokládá se, že většina slov bude negativního náboje. Požádáme žáky, aby do prvního sloupce psali slova, která si vyberou a přiřazovali k nim důsledky…O navrženém důsledku diskutujeme.
slovo |
důsledek |
nesnášenlivost |
naschvály |
holocaust |
smrt Židů |
utrpení |
životní strádání |
………………………………………………………………………….
+ |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
slovo |
důsledek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|